Disainiajalugu: tapeedikuningas, kes trükkis kullatud nahka

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Paul Balini kuld- ja hõbeniidiga tikitud kanga imitatsioon
Paul Balini kuld- ja hõbeniidiga tikitud kanga imitatsioon Foto: Saksa Tapeedimuuseum, Ute Brunzel ja Frank Hellwig

Ajakirja Pööning uus number tutvustab tänapäeval nii tavalise seinakatte - tapeedi - ajalugu läbi 19. sajandil eriliste seinakaunistustega rahvast vaimustanud Paul Balini.

19. sajandi keskpaigaks oli enamik tapeeditootjaid läinud üle kiiresti ja odavalt trükkida võimaldavale masintrükile. Nende seinakatete kvaliteet jäi siiski käsitsi trükitud tapeetidele alla, seetõttu oli paljudel tapeedifirmadel kaks tootmisliini: üks eksklusiivsete, teine soodsate tapeetide jaoks.

Käsitsi valmistatud seinakatete tootjate seast kerkis komeedina esile Paul Balin. Tema edu saladuseks olid hoolikalt valitud ajaloolised mustrid, uuenduslikud tootmisprotsessid ja töövahendid. Iga Balin’ tapeet on toodetud isemoodi – tihti kombineeriti omavahel erinevaid trükimeetodeid. Balin’ nime all trükiti ajaloolisi tikandeid, brokaati, sametit, kullatud nahka, pronksi, stukki, intarsiat ja Izmiri keraamilisi plaate imiteerivaid seinakatteid. Tema tapeetide tekitatud illusioon on täiuslik – on öeldud, et tema tapeedid on kaunimad kui nende eeskujud.

Pikemalt saab lugeda uuest Pööningust. Eesti ajakiri Pööning räägib ajalooga majadest ja aedadest, disainiklassikast, antiigist, traditsioonilisest käsitööst, toiduajaloost ning jagab restaureerimisnõuandeid.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles