Parkimiskoha hingehinna tingib eelkõige asukoht (1)

Kristina Kostap
, kodustiil.postimees.ee toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Parkimiskoha suurus mõjutab ka parkimiskoha hinda.
Parkimiskoha suurus mõjutab ka parkimiskoha hinda. Foto: Kristjan Teedema / Tartu Postimees

Nõudlus parkimiskohtade järele on suur. Millistest teguritest sõltub parkimiskoha hind ning millistes piirkondades ja miks on nende hinnaklass erakordselt kõrgeks kerkinud?

Parkimiskohtade müügi- ja üürihindu mõjutavaid tegureid on mitmeid. Tänases majanduskeskkonnas on nõudlus suur, ent parkimiskohti näib järjest vähemaks jäävat. Mis määrab parkimiskoha hinnaklassi?

Asukoht

Parkimiskoha hind sõltub kõige enam maja asukohast ja seda ümbritsevast piirkonnast. Kesklinnades on parkimiskohad alati kallimad, samal ajal kui äärelinnade parkimishinnad jäävad võrdlemisi kesisteks. Arco Vara vanemmaakler Tiina Steinbergi sõnul on kallimad parkimiskohad üldjuhul ka need, mis paiknevad keldrikorrusel. Soodsamad kohad võib leida kas hoovist või õuealalt. 

Parkimiskohtade arv ja nõudlus piirkonnas

Üheks hinnakujundajaks on nõudlus ja parkimiskohtade hulk teatud piirkonnas. Tallinna kesklinnas, kus on päevasel ajal kõik täis pargitud, on ilmselt keeruline taskukohase hinnaga mõni koht rentida või välja osta. Linna südames – nt Rotermanni ja Maakri kvartali piirkonnas – on parkimiskohtade defitsiit E.L.L. Kinnisvara AS uute arendusprojektide projektijuht Rait Riimi sõnul Tallinna linna suurim. 

Uusarenduste parkimiskohad

Uusarenduste puhul on parkimiskohtade arv määratletud detailplaneeringu nõuetega. Nende hind käib EKFL juhatuse liikme Mait Saa sõnul käsikäes asukoha ja arendaja kuludega. «Iga loodav koht ju maksab, sõltumata on see maa all ja kinnine, maapealne või soklikorrusel,» täpsustas Saa. See omakorda mõjutab ümbruskonnas olevate parkimiskohtade hinda - lõppkokkuvõttes sõltub kõik arenduse mahust ja ümbruskonnas valitsevast nõudlusest.

Kui parkimiskoht on korteriomand, saab seda Steinbergi sõnul vajaduse korral müüa ka korterist eraldi. Parkimiskohti, mis on aga notariaalse kasutuskorraga korterite juurde kinnitatud, saab müüa ainult koos korteriga. Kaasomandis oleva parkimiskoha müümisel tuleb aga arvestada teiste kaasomanike eelisostuõigusega.

Steinberg rääkis, et kui hoones on kortereid rohkem, kui parkimiskohti, võib see tõsta hinda, kuna kõigil ei ole võimalust parkimiskohta soetada.

Kvaliteedinäitajad

«Parkimiskohade üürihinda mõjutab lisaks parkimiskoha kvaliteet – turvalised, köetud ja hästivalgustatud siseparkimiskohad on oluliselt kõrgemalt hinnatud kui kruuskattega väliparkla parkimiskohad,» ütles Riim. Lisaks on üheks mõjuvaks faktoriks ka ühistranspordiühenduste olemasolu ja inimese teekonna kvaliteet koduseinte vahelt peatusesse. Tänane ühistranspordivõrgu kvaliteet ei suuda Riimi sõnul autotranspordiga konkureerida, mistõttu on selle mõju parkimiskohtade üürihinnale pigem marginaalne. 

Büroopindade parkimiskohad

Riimi sõnul on Tallinna büroohoonete parkimiskohtade igakuised üürihinnad vahemikus 30 eurot kuni 250 eurot.

Parkimiskohtade üürihind sõltub kõige enam sellest, mitu parkimiskohta ühe konkreetse büroohoone juurde rajatud on. Äärelinnas, kus parkimiskohti jagub kõikidele töötajatele, on parkimiskohtade kasutamine kas tasuta või sümboolse mõnekümne eurose kuutasu eest. Mida südalinna poole, seda kõrgemaks parkimiskohtade üürihind tõuseb, ütles Riim.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles